Får du ondt i ryggen når du bærer din baby i viklen?
er du ikke den eneste!

I dette indlæg vil jeg komme med et par mulige forklaringer på ubehaget og lidt tips du kan prøve for at mindske det.
Indlægget indeholder følgende afsnit. 

  • Holdning
  • Mavemuskler og en note om delte mavemuskler
  • Stramning af viklen og forskellige bindinger
  • Fordeling af stoffet
  • Materialer og gsm

Holdning

Når du begynder at bære din baby i en slynge, hvadenten det er fastvikle, strækvikle, ringslynge eller noget helt fjerde, så bruger du kroppen og musklerne på en måde som du måske ikke er vant til.

Pludselig sidder der 3+ kg ekstra på bryst/mave og selvom 3 kg ikke lyder af meget, så forskyder det vægten i mindre eller større grad. Resultatet kan være at du læner dig mere bagover end du plejer (= svajer mere i ryggen end du plejer) for at skabe modvægt til den forskydelse. Eller du skyder måske hoften lidt frem, for ligesom at "hjælpe med at holde baby". 

Det kan give ondt i musklerne og kan belaste lænden. 

Tip: Prøv at kigge i spejlet efter 10-15 minutters vikling, hvis du kan mærke at ovenstående kunne være tilfældet for dig. Prøv så og juster lidt på din holdning og mærk efter i kroppen, gør det en forskel? 

Vær også obs på at, det er en naturlig holdning du skal stile efter og ikke en arbitrær idé om den perfekte ranke holdning - den slags holdning tager tid at opbygge og er ikke realistisk at forsøge at opnå mens du også er igang med at vænne kroppen til at vikle og måske også er ved at komme dig ovenpå graviditet og fødsel. En smule lændesvaj er naturligt, så stil heller ikke efter at fjerne lændesvajet da dét også kan give smerter. 

Tip: Bær højt og "stramt"/tæt. Det letter vægtforskydningen.

Mavemusklerne og en note om delte mavemuskler

Din krop har henover de 9 mdr du har været gravid strukket mavemusklerne, så efter fødslen er de sandsynlivis ikke i samme form som før du blev gravid. Det tager tid før dine mavemuskler er sig selv igen. Så hvor du før havde et stærkt sæt muskler både i ryggen og maven der kunne arbejde med når du bar noget, er du nu mere afhængig af dine rygmuskler som skal arbejde lidt hårdere for at kompensere for de strukne mavemuskler. Det giver ømhed. 


Tip: Du kan som udgangspunkt sagtens bære kort efter fødslen - jeg har set kvinder bære få timer efter. At bære i de tidlige uger er så sundt for din og babys tilknytning til hinanden.

Jeg vil gerne knytte en note til dette afsnit, om at nogle kvinder oplever at mavemusklerne ikke samler sig igen efter fødslen. Dette kaldes rectus diastase eller i daglig tale delte mavemuskler. 

Delte mavemuskler er ikke min ekspertise og derfor vil jeg ikke gå i dybden med det, men i stedet anbefale at man får fat i en fagperson der har sat sig grundigt ind i hvad delte mavemuskler er og hvordan man bedst behandler dem.

Man kan tjekke selv om man har det, men er man det mindste i tvivl vil jeg endnu engang anbefale man får fat på en der har forstand på det - forkert træning og brug af mavemusklerne kan nemlig forværre tilstanden, hvis man har den.  

Tip: Her er en god video hvis du vil tjekke selv om du har delte mavemuskler: 


Stramning af viklen og forskellige bindinger

Viklen holder din baby tæt ind til din krop og den bestemmer til dels med hvilke muskler du bærer din baby, derfor har forskellige bindinger og din evne til at stramme rigtigt også stor betydning for, hvor tungt det føles. 

Tip: Den mest støttende form for binding er den slags der fordeler vægten henover begge skuldre, det kan f.eks være Front Wrap Cross Carry, eller i daglig tale FWCC. 

Den kan se sådan ud 

fwcc fastvikkle

Eller den kan være i en variation, hvor det stof der går nedunder babys numse er bredt ud over babys ryg - det synes jeg personligt støtter endnu bedre. 

På din ryg er stoffet krydset. 

Men selv den mest støttende form for binding, støtter desværre stadig ikke særligt godt, hvis stramningen ikke er optimal. Hvis der er stof der sidder løst, også kaldet slack så tillader det baby synke ned og komme lidt væk fra din krop, hvilket forskyder vægten endnu mere. Se punktet ovenfor om holdning. 

Derfor er det vigtigt at når du strammer, så gør du det ved at flytte dit slack derhen hvor du kan stramme, typisk hen til "halerne" - lidt ligesom når du ordner et par strømpebukser der sidder løst nede om benene. Derudover er det en god ide at være obs på at stramme "stykke for stykke" eller "rail for rail" som det hedder med slynge-lingo, når du har fået flyttet til slack. 

Tip: Du kan læse mere om, hvordan du binder din fastvikle lige her

Sådan binder du din fastvikle

Fordeling af stoffet

Da viklen er med til at bestemme, hvilke muskler du bærer med, har det også betydning hvor stoffet er placeret på din krop. 

Tip: Den lille knoglerunding på ydersiden af din skulder er særligt stærk, så det kan hjælpe meget på hvor tungt det føles, hvis det stof der sidder henover skuldrene, faktisk også sidder lidt nedover skulderrundingen fremfor at kravle op i halsen/nakken på dig. 

På billedet af FWCC-bindingen ovenfor har hun ikke stoffet trukket lidt nedover skuldrene og måske synes hun det er rarest sådan, fordi det giver lidt mere bevægelsesfrihed i armene end hvis stoffet var trukket lidt ned. Men hvis du synes det er lidt tungt omkring skuldre og nakke, så prøv at trække det nedover skulderrundingen som her



Eller du kan lave et "shoulder-flip" ved at sprede de lodrette stykker stof udover numsen, men i stedet for bare at tage den øverste kant og trække op, finder du den nederste kant og vipper op fra indersiden sådan at den kant der sad nederst/længst ind mod dig, kommer øverst på babys ryg og den anden kant bliver nedenunder numsen og ud i knæhaserne. 

Fordelingen af stoffet på ryggen og placeringen af krydset har også betydning.

Tip: Sørg for at stoffet er bredt godt ud over din ryg og ikke sidder twistet eller foldet, på den måde fordeler du vægten over mere af ryggen.
Har krydset sat sig øverst på din ryg, kan du række om og trække i begge sider af stoffet så du får hevet krydset længere ned på ryggen. 

Materialer og gsm 

Materialer og GSM har mindre betydning end alt det ovenstående har, men mange oplever at materialevalget og viklens tykkelse alligevel gør en forskel for hvor tungt det føles at bære.

Materialerne kan være bomuld, silke, hør, uld osv. 

GSM fortæller noget om viklens vægt og tykkelse. Hvad der er rarest at bære med er oftest et spørgsmål om preference. Der er en tommelfingerregel (som blot er en tommelfingerregel og ikke den ultimative guide) der siger at tyndere vikler (lavt gsm) er bedre til små babyer og tykkere vikler (højt gsm) bedre til større børn. Men det handler om mere end bare GSM. Det kan du kan læse mere om lige her

Hvad betyder GSM i en fastvikle

I forhold til materialerne er det også et spørgsmål om at prøve dig frem for at finde ud af, hvad du synes føles bedst at vikle med. Nogle synes styrken og ueftergivenheden ved hør er rarest, andre synes at en blød og lidt "bouncy" vikle med uld er rarere og andre igen sværger til ren bomuld. 
Så prøv dig frem, tag til "grams" (et hyggeligt møde mellem folk der vikler) eller se om du kan få lov at låne en vikle af en anden mor eller far der vikler. 

Tip: Har du brug for hjælp til at finde en vikle som passer til jeres behov?
Har du lyst til at leje en vikle så du kan få prøvet en bestemt vikle af? 

Sidst men ikke mindst kan du også booke mig til 1 til 1 vejledning, så hjælper jeg dig med at få bundet din fastvikle på en måde som støtter bedst muligt. 

Send mig en email på info@viklemagi.dk 

Du kan læse mere om vejledning lige her

Slyngevejledning hos Viklemagi

Jeg håber du kunne bruge dette blog-indlæg til noget og at du vil dele det med en du holder af :)